幻の猫たち 改訂版

まぼろしの猫を慕いて

『The Beggar's Opera: Original songs & airs』 The Broadside Band/Jeremy Barlow

『The Beggar's Opera: Original songs & airs』
The Broadside Band/Jeremy Barlow


CD: Harmonia Mundi France
HMC 901071
Made in W. Germany

 

f:id:nekonomorinekotaro:20210709193129p:plain

 

The Beggar's Opera - L'Opéra des gueux
Original songs & airs - Chansons & airs originaux

1. Cold and Raw (Air III) 6:12
a) Stingo, or the Oil of Barley (from Playford' Dancing Master, 1651 and later)
b) The Farmer's Daughter: A Song (from Thomas D'Urfey's Pills to purge Melancholy, 1719. Accompaniment extemporised.)
c) Version 《The Beggar's Opera
d) Up in the Morning Early (set for violin and continuo by William McGibbon (c. 1695-1756) in his Collection of Scots Tunes, 1742)

2. Over the Hills and Far Away (Air XVI) 2:54
a) Jockey's Lamentation (from Pills to purge Melancholy)
b) Version 《The Beggar's Opera
c) Over the hills and far away (melody from an American MS of country dance tunes c. 1780)
d) The wind has blown my plaid away (flageolet tablature in Drexel MS (1700-1750), New York Public Library)

3. Oh, the Broom (Air XVIII) 4:58
a) The Broom o' the Cowdenknowes (traditional Scottish song)
b) Broom, Broom, The bonny, bonny Broom (extemporised by band from melody in Playford's Dancing Master 1651 and later)
c) Version 《The Beggar's Opera

4. Would You Have a Young Virgin (Air XXI) 5:00
a) Poor Robin's Magot (from The Dancing Master, Vol. II. 1713)
b) Would you have a young virgin (words (by Thomas D'Urfey from the play The Modern Prophets), melody and bass taken from an early 18th century song sheet)
c) Käre Bröder (Nr 5 of Fredmans Epistlar, by Carl Michael Bellman (1740-1795). Arranged from keyboard score, Stockholm, 1790)
d) Version 《The Beggar's Opera
e) Sa ye a Lassie of fifteen years (extemporised from melody and variation in James Oswald's Caledonian Pocket Companion, c. 1745)

5. What Shall I Do to Show How Much I love Her ? (Air VI) 3:56
a) Version 《The Beggar's Opera
b) What shall I do to show how much I love her ? (music by Henry Purcell (1659-1695) from Thomas Betterton's Dioclesian, 1690)

6. Fill Ev'ry Glass (Air XIX) 2:36
a) Bergers, écoutez la musique (traditional French carol with extemporised accompaniment)
b) Version 《The Beggar's Opera

7. Charming Billy (Air XXXVII) 4:54
a) Charming Billy (words, melody and bass from early 18th century song sheet, with extemporised mandola obbligato)
b) Case your funning (Variations for flute from James Oswald's Caledonian Pocket Companion, with extemporised guitar accompaniment)

8. The Lass of Patie's mill (Air XL) 5:28
a) The Lass of Patie's Mill (melody and bass from William Thomson's Orpheus Caledonius, 1726; words by Allan Ramsay (c. 1685-1758))
b) Variations on the melody by James Oswald in A Curious Collection of Scots Tunes, c. 1740
c) Version 《The Beggar's Opera

9. Greensleeves (Air LXVII) 8:17
a) Lute extemporisation on Passamezzo antico ground
b) Greensleeves (earliest surviving words (from A Handful of Pleasant Delights, 1584) with earliest version of melody (William Ballet's Lute Book, late 16th c.))
c) Greensleeves (Common-time version of melody by William Cobbold and others c. 1600, plus guitar and viol extemporisation)
d) Version 《The Beggar's Opera
e) Medley of three Irish folk versions
A Basket of Oysters (Moore's Irish Melodies 1834); A Basket of Oysters or Paddythe Weaver (Aird's selection 1788); Greensleeves (collected Limerick 1852)


The Broadside Band
Direction Jeremy Barlow

Jeremy Barlow: flûte baroque, flûte picolo, flute irlandaise, flageolet, clavecin
Alastair McLachlan: violon baroque, rebec
Rosemary Thorndycraft: basse de viole, cornemuse
George Weigand: luth, mandoline baroque, guitare baroque, cithare baroque

Patrizia Kwella: soprano
Paul Elliott: ténor

Enregistrement mars 1981
Prise de son Jean-Francois Pontefract
Assistance musicale Robina Young
Traductions V. Desbois, D. Yeld
Illustration: Hogarth, Le musicien enragé. British Museum
Maquette Relations, Arles
Imprimé en RFA

harmonia mundi s.a., Mas de Vert, 13200 Arles (P) 1982


◆本CD解説(ジェレミー・バーロウ)より(大意)◆

「乞食オペラ」(The Begger's Opera)は現代的な意味での「オペラ」などでは全くなくて、ジョン・ゲイ(John Gay、1685~1732)による、60曲以上の短い歌を散りばめた歌芝居であって、ヘンデル流のイタリア風オペラへの反動として、1728年にロンドンで初演されたが、ロバート・ウォルポールの腐敗政治に対する諷刺も随所に見られる。
乞食オペラの劇中歌は当時の流行歌を取り入れたもので、ジョン・ゲイがみつくろって替え歌にしたもの。音楽監督であったドイツ生まれの帰化作曲家ジョン・クリストファー(ヨハン・クリストフ)・ペープシュ(John Christopher Pepusch、1667~1752)がハーモニーをつけ、上演のためにアレンジした。楽譜は失われてしまったが、「オペラ」第三版(1729)のメロディーにベース・ラインが添えてあり、ペープシュのハーモニゼーション(和声付け)の片鱗はうかがえる。
曲の出所は様々であるが、全体的に高水準で、なかにはパーセルヘンデル等のものも含まれるが、元ネタ探しは困難である。多くは当時の最新曲だが、「グリーンスリーヴス」のようにエリザベス朝にさかのぼるものもあり、歳月を経て発展し変更を加えられた過程が見て取れる。当時の流行を反映したスコットランドやフランスのメロディもある。
このレコードでは、劇中歌のうちから9曲を選んで、その発展の跡を辿ってみた。


◆本CDについて◆

ブックレット(全32頁)に Jeremy Barlow による解説(原文英語、仏訳・独訳併載)、歌詞(英語、仏訳・独訳)。

1982年にLPでリリースされたジェレミー・バーロウ指揮ザ・ブロードサイド・バンドによる「乞食オペラの歌」(録音は1981年)のCD化です。これはジョン・ゲイの「乞食オペラ」そのものの演奏ではなくて(それは同じバーロウ/ブロードサイド・バンドによる1991年の録音が Hyperion から2枚組CDでリリースされています)、9曲の劇中歌を、それぞれのオリジナル形や別ヴァージョンとセットにして聞き比べるという趣向になっています。

★★★★★


Greensleeves (Air LXVII)

youtu.be

 

nekonomorinekotaro.hatenablog.com