幻の猫たち 改訂版

まぼろしの猫を慕いて

『Nova Cantica: Latin Songs of the High Middle Ages』 Dominique Vellard/Emmanuel Bonnardot

『Nova Cantica: Latin Songs of the High Middle Ages』
Dominique Vellard/Emmanuel Bonnardot


CD: Deutsche Harmonia Mundi/BMG Music, NY
Schola Cantorum Basiliensis Documenta
77196-2-RC (1990)
Printed in U.S.A.

 

f:id:nekonomorinekotaro:20210722180556p:plain


NOVA CANTICA
LATEINISCHE LILEDKUNST DES HOHEN MITTELALTERS
LATIN SONGS OF THE HIGH MIDDLE AGES
Ein und mehrstimmige Lieder des 12. Jahrhunderts aus Handschriften des Klosters Saint Martial de Limoges und Conductus aus nordfranzösischen Kathedralen.
12th century monophonic and polyphonic songs in manuscripts from the monastery Saint Martial de Limoges and Conductus from cathedrals of Northern France.

1. Da laudis, homo, nova cantica 3:43
Conductus (a, b)
2. Annus novus in gaudio 4:27
Versus (a, b)
3. Rex Salomon fecit templum 6:53
Versus/Sequenz (a, b)
4. Letamini plebs hodie fidelis 2:49
Benedicamus-Tropus (a)
5. Natali regis glorie 3:07
Conductus (b)
6. Stirps Jesse florigeram 2:25
Benedicamus-Tropus (a, b)
7. Iubilemus, exultemus 3:18
Benedicamus-Tropus (a, b)
8. Letabundi iubilemus 3:14
Benedicamus-Tropus (a, b)
9. Ex Ade vitio 6:11
Conductus (b)
10. Noster cetus 3:52
Benedicamus-Tropus (a, b)
11. Natus est 2:43
Conductus (a, b)
12. Dulcis sapor novi mellis 5:16
Benedicamus-Tropus (a, b)
13. Alto consilio 5:34
Conductus (a)

Total Time: 55:08


Dominique Vellard: Sänger/Singer (a)
Emmanuel Bonnardot: Sänger/Singer (b)

Wulf Arlt: Edition und Beratung/edition and advice

Aufnahme/Recording: Pere Casulleras
Aufgenommen/Recorded: 1.-5. X. 1986
Kirche/Church Amsoldingen/Kanton Bern (CH)
Kommentar/Liner notes: Wulf Arlt
Übersetzungen/Translations: Marie-José Brochard, Nicoletta Gossen, Anne Smith & Hartwig Thomas, Marco Stocco, Lorenz Welker
Titleseite/Front cover picture: Initial(e) C (Beginn von/Beginning of Ps. 97: "Cantate Domino canticum novum"). Paris Bibliothèque Nationale, fonds latin, Ms. 10525, fol. 192r (Anfang 13. Jh./Beginning of 13th century)
Quellen/Sources:
Paris, Bibliothèque Nationale, fonds latin, Ms. 1139: #2,4,6,7,8,9,10,12
Paris, Bibliothèque Nationale, fonds latin, Ms. 3549: #3
Paris, Bibliothèque Nationale, fonds latin, Ms. 3719: #3
Apt, Trésor de l'église, Ms. 6: #12
London, British Library, Ms. Egerton 2615: #9,11,13
Madrid, Biblioteca nacional, Ms. 289: #1,5
(Doppelt aufgeführte Stücke wurden nach zwei Quellen ediert./Two sources were used for the edition of the pieces listed twice
Redaktion/Editing:
Lorenz Welker, Thomas Drescher (SCB)
Rudolf Moratscheck (dhm)


◆本CD解説(Wulf Arlt)より(大意)◆ 

思想と行動の両面において革新の時代であった12世紀初頭に、フランスのロマネスク教会を新しい音響であふれさせた、新しいポリフォニーと新しい歌曲様式の、最も驚くべき特徴はその多様さであった。その音楽的構造の豊かさは今でも失われていない。
それまでのポリフォニーは、確立された規則に従った垂直的拡張であったが、それに典礼のための新しい詩が導入されるようになると、声の結合やハーモニーの活用、楽譜に書かれることによる形式的組織化の可能性が開かれた。
新しいポリフォニーはまず南フランスに起ったが、新しい歌の様式は北フランスからも来た。このレコーディングの主眼は、11世紀から12世紀にかけての時期をヨーロッパ音楽史上の重要なターニングポイントにしたそれらの革新の多様さをリスナーに紹介することにある。


◆本CDについて◆ 

ブックレット(全44頁)に Wulf Arlt による解説(独・英・仏・伊)、演奏者紹介(独・英・仏・伊)、歌詞(ラテン語原文、独・英・仏訳)。ブックレット裏表紙に写真図版(モノクロ)2点。

ドミニク・ヴェラール、エマニュエル・ボナルド(歌)、監修:ヴルフ・アルト、「新しい歌~中世盛期のラテン歌曲集/リモージュ聖マーシャル修道院の原譜による12世紀のモノフォニックとポリフォニックな歌および北フランスの大聖堂のコンドゥクトゥス」。

★★★★★

 

Da laudis, homo, nova cantica

youtu.be

 

「Da laudis, homo, nova cantica, o. 
Da quod data tibi sunt nova gaudia, 
o nova, nova, nova, nova gaudia, 
o nova dantur gaudia, da nova cantica. 

Est deus, quod es homo, sed novus homo, 
ut sit homo quod deus, nec ultra vetus. 
O pone, pone, pone, pone veterem, 
o pone veterem, assume novum hominem.」

「Sing, mankind, new song of praise, O! 
Sing because new joys have been given to you, 
O, new, new joys, 
O, new joys are being given, sing new songs! 

God is what you are: a man, but a new man, 
so that man be what God is, no longer as of old. 
O lay, lay the man of old aside, 
O lay the man of old aside and take on the new.」

 

nekonomorinekotaro.hatenablog.com