幻の猫たち 改訂版

まぼろしの猫を慕いて

『Bartók: The Miraculous Mandarin / Music for Strings, Percussion and Celesta』  Chicago Symphony Orchestra & Chorus / Boulez

『Bartók: The Miraculous Mandarin / Music for Strings, Percussion and Celesta』 
Chicago Symphony Orchestra & Chorus / Boulez 


CD: Deutsche Grammophon GmbH, Hamburg 
447 747-2 [G|H] (1996) 
Made in Germany 

 


BÉLA BARTÓK 
(1881-1945) 


The Miraculous Mandarin op. 19, Sz 73  [31:41] 
Pantomime in one act 
Scenario by Menyhért Lengyel 
1. Beginning. Allegro -  3:03 
The curtain rises 
2. First seduction game: the shabby old rake. Moderato  3:44 
[2 bars before fig. 13] 
3. Second seduction game  3:13 
[fig. 22] 
4. Third seduction game. Sostenuto  1:41 
[3 bars before fig. 31] 
5. The Mandarin enters and remains immobile in the doorway... Maestoso  6:51 
[fig. 36] 
6. The girl sinks down to embrace him... Allegro  2:29 
[fig. 59] 
7. The tramps leap out, seize the Mandarin and tear him away from the girl... Sempre vivo  2:06 
[fig. 76] 
8. Suddenly the Mandarin's head appears between the pillows and he looks longingly at the girl. Adagio  3:01 
[fig. 84] 
9. The terrified tramps discuss how they are to get rid of the Mandarin at last. Agitato  1:25 
[fig. 95] 
10. The body of the Mandarin begins to glow with a greenish blue light. Molto moderato  1:47 
[fig. 101] 
11. Più mosso - Vivo - She resists no longer, - they embrace.  2:21 
[3 bars before fig. 104] 


Music for Strings, Percussion and Celesta Sz 106  [30:24] 
12. 1. Andante tranquillo  7:55 
13. 2. Allegro  7:35 
14. 3. Adagio  7:27 
15. 4. Allegro molto  7:27 


Chicago Symphony Orchestra 
Chicago Symphony Chorus (Chorus Master: Duain Wolfe) [The Miraculous Mandarin] 
PIERRE BOULEZ 


Recording: Chicago, Orchestra Hall, 12/1994 
Executive Producer: Roger Wright 
Recording Producer: Karl-August Naegler 
Tonmeister (Balance Engineer): Rainer Maillard 
Recording Engineers: Stephan Flock; Hans-Rudolf Müller 
Editing: Stephan Flock; Rainer Maillard 
Cover Illustration: Alfons Holtgreve 
Art Direction: Hartmut Pfeiffer 


◆本CDについて◆ 

ブックレット(全20頁)にトラックリスト&クレジット、Paul Griffithsによる英文解説、Walfram Schwingerによる独文解説、Benoît Duteurtreによる仏文解説、Gloria Staffieriによる伊文解説、「4D Audio Recording」について(英・独・仏・伊・西)。

ピエール・ブーレーズ指揮シカゴ交響楽団・合唱団によるバルトーク中国の不思議な役人」(パントマイム、1918~24)と「弦楽器、打楽器とチェレスタのための音楽」(1943年)の1994年新録音盤(旧録音は「役人」が1971年ニューヨーク・フィル、「弦チェレ」が1967年BBC交響楽団)。

三人の悪党が少女に客引をさせる。三人の客が登場するが、第一の老人と第二の青年は金を持っていないので悪党に追い払われる。悪党たちは第三の「中国の役人(Mandarin)」を殺して金を奪おうとするが、三度殺害を試みるも役人は不死身で、シャンデリアのフックに吊るされた役人は青緑色の光を放つ。しかし少女が役人を抱くと役人は傷口から血を流して死ぬ。という、グランギニョールふうな筋書ですが、この「中国の役人」が「宦官」か否かということでいえば、これは宦官であるべきで、第一の老人は老齢ゆえに、第二の青年は内気さゆえに、そして第三の中国人は宦官ゆえに「不能」であり、愛を求めつつも成就できない、ということになって、グロテスクな流血犯罪劇は一転して殉教劇になり、聖なる「中国の不思議な役人」は後光を発する、それゆえに「三」という数(聖数)へのこだわりも意味を持つわけで、そうでなければ単なる人種的偏見に基づくエキゾティシズムに過ぎなくなってしまいます。

★★★★★