La Reverdie
Lux Laetitiae
Splendors of the Marian Cult
in Early Renaissance Ferrara
CD: Arcana / Outhere Music France
A526 (2022)
A European Union production
Manufactured by Promese Netherlands B.V.
Lux Laeatitiae
Splendors of the Marian Cult in Early Renaissance Ferrara
Gilles Binchois (d 1460)
1. Ave regina celorum 4:26
[1l, 1v/2vl, 2v/3vl/4hp/5mc/6hp/10d]
John Dunstable (d 1453)
2. Gaude virgo salutata / Virgo mater comprobaris 6:19
[1v, 1l/2vl/3v, 3vl/4v, 4hp/5c/6v, 6hp/7t/8t/9v/10b]
3. Specialis virgo (instrumental version) 2:56
[2ar/4br/5mc]
4. Salve Regina Mater mire 4:51
[1v/2vl/3v, 3vl/4v/6v/8t/9v]
5. Quam pulchra es 3:04
[1v/3v/6v/9v]
Leonel Power (d 1445)
6. Salve Regina misericordie 10:22
[1v/2vl, 2v/3vl, 3v/4v/6v/9v]
7. Gioriose virginis Marie (instrumental version) 2:02
[1ps/2tr/3vl/4br]
Guillaume Dufay (1397-1474)
8. Ave maris stella 5:46
[1v/4v/5v, 5c/6v/7t/8t/9v]
9. Flos florum 5:20
[1v/2v/3v/4v/5c/6v/7t/8t/9v]
10. Magnificat octavi toni 8:32
[1v/2v. 2b/3v/4v/5c/7t/8t]
11. Alma redemptoris mater 3:38
[1v/2vl/3v/4hp/5mc/6hp]
12. Fulgens iubar ecclesie Dei / Puerpera pura parens 10:11
[1v/2v, 2vl/3v/4v/5c/6hp/7t/8t/10b]
Total Time 67:33
La Reverdie
Claudia Caffagni [1]: voice [v], lute [l], psaltery [ps]
Livia Caffagni [2]: voice [v], recorders [r], vielle [vl]
Elisabetta De Mircovich [3]: voice [v], vielle [vl]
Teodora Tommasi [4]: voice [v], harp [hp], recorder [r]
Doron David Sherwin [5]: voice [v], mute cornetto [mc], cornetto [c]
Matteo Zenatti [6]: voice [v], harp [hp]
With the collaboration of
Susanna Defendi [7]: tenor sackbut [t]
Valerio Mazzucconi [8]: tenor sackbut [t]
Emanuele Petracco [9]: voice [v]
Lorenzo D'Erasmo [10]: drum [d], bells [b]
Sources:
Modena, Biblioteca Estense Universitaria, MS a.X.1.11
Modern transcription by Claudia Caffagni
Recording dates: 28-31 July 2021
Recording venue: Church of Farrò (Treviso), Italy
Producer: Giuseppe Maletto
Sound engineer and editing: Giuseppe Maletto
Design: Emilio Lonardo
Cover picture: Domenico Veneziano, *Madonna and Child*, ca. 1450, Florence, I Tatti, Collezione Berenson
「This recording was made possible thanks to the crowdfunding campaign launched via Eppela.」
◆本CDについて◆
三面紙ジャケット仕様(12.4×14cm)。ブックレット(全44頁)にトラックリスト&クレジット、Davide Daolmiによる解説「Of feminine subversion」(英訳)、「La subversion du féminin」(仏訳)、「L'eversione del femminile」(伊語原文)、歌詞(ラテン語原文&英・仏・伊訳)、演奏者(laReverdie)について(英・仏・伊)、アーティスト写真(モノクロ)2点。
イタリアの古楽アンサンブル、ラ・レヴェルディのCD第21作『喜びの光――ルネサンス初期フェラーラにおけるマリア信仰の栄華』。2021年録音、2022年リリース。
15世紀前半、フェラーラで作製された「Modena B」写本(モデナ、エステンセ図書館所蔵)に収録されている、イングランド&ブルゴーニュの作曲家による聖母マリアを讃えるモテットを取り上げています(ジル・バンショワ「めでたし、天の母后」、ジョン・ダンスタブル「喜んでください乙女よ、と天使は声をかけ/あなたは乙女でありながら母となったのです」「栄え抜きの乙女よ」「ごきげんよう、おお奇蹟にして思慮深き母后なる方」「なんとあなたは美しいことか」、リオネル・パワー「ごきげんよう、憐れみ深き母なる方」「栄光の乙女マリアよ」、ギヨーム・デュファイ「めでたし、海の星」「花の中の花」「第8旋法によるマニフィカト」「贖罪主の聖なる母君よ」「神の教会の輝かしき栄光であらせられる方よ/母なる、純然たる親であらせられる方よ」――邦題はナクソス・ジャパンによる)。ラ・レヴェルディは既に『Guinevere Yseut Melusine: The Heritage of Celtic Womanhood in the Middle Ages』(1991年)、『Laude di Sancta Maria』(1994年)、『Insula Feminarum』 (1997年)、『Hildegard von Bingen: Sponsa Regis』(2003年)で、中世におけるマリア信仰/フェミニズムをテーマに据えていましたが、本CD解説によれば、ルネサンスという15世紀の文化革命は、古代の異教・身体性・神秘主義・女性といった世界のもうひとつの面に積極的な眼差しを向け、ドグマを超えて女性の役割を見直すことになった、ということです。
★★★★★
DUNSTABLE // 'Gaude virgo salutata' by La Reverdie