幻の猫たち 改訂版

まぼろしの猫を慕いて

Peter Blegvad  『The Naked Shakespeare』 

Peter Blegvad 
『The Naked Shakespeare』 


CD: Virgin Records Ltd. 
CDV 2284 
Manufactured in Austria 

 


1. HOW BEAUTIFUL YOU ARE *  4:06 
Music by John Greaves, lyrics by Peter Blegvad
Prophet Synthesizers, Piano, Emulator, Linn & Simmons Drums - Dave Stewart 
Moog Synthesizer - John Greaves 
Guitar - Jakko M. Jakszyk 
Backing Vocals - Barbara Gaskin 
Voice - Peter Blegvad 

2. WEIRD MONKEYS  3:07 
Drums & Linn Drums - Anton Fier 
Bass - Colin Moulding 
Prophet Synthesizer, Turntables & Electric Guitars - Andy Partridge 
Wave Synthesizer - David Lord 
Acoustic & Electric Guitars & Voices - Peter Blegvad 

3. NAKED SHAKESPEARE  3:03 
Bass - Colin Moulding 
Drums - Anton Fier 
Cello - Georgie Born 
Linn Drums, Backing Voice, Shaker - Andy Partridge 
Piano - John Greaves 
Acoustic & Electric Guitars, Voices - Peter Blegvad 

4. IRMA *  3:23 
By Johng Greaves & Peter Blegvad 
Wave & Prophet Synthesizers - John Greaves 
Backing Vocals - Andy Partridge 
Voices - Peter Blegvad 

5. LIKE A BABY *  2:36 
(an exploded pop song) 
By John Greaves & Peter Blegvad 
Piano, Wave & Prophet Synthesizers - John Greaves 
Drums - Anton Fier 
Guitar, Clavé, Voice - Peter Blegvad 

6. POWERS IN THE AIR  2:49 
Drums - Anton Fier 
Bass - John Greaves 
Wave Synthesizer - David Lord 
Backing Vocals, Mellotron & Prophet synthesizer - Andy Partridge 
Electric Guitar & Voice - Peter Blegvad 

7. YOU CAN'T MISS IT  1:43 
Guitar & Voice - Peter Blegvad 
Percussion - Andy Partridge 

8. KAREN  3:03 
Brushes - Anton Fier 
Electric Guitar, Bass & Linn Drums - Andy Partridge 
Cello - Georgie Born 
Acoustic & Electric Guitars, Piano & Voices - Peter Blegvad 
Wasp & Spider Synthesizers - David Lord 

9. VERMONT  2:19 
Drums - Anton Fier 
Bass - John Greaves 
Green Mountain High School Marching Band 
David Lord & Andy Partridge 
Guitar, Clarinet & Voice - Peter Blegvad 

10. LONELY TOO  3:32 
Drums - Anton Fier 
Bass & Piano - John Greaves 
Wave & Prophet Synthesizers & Piano - David Lord 
Guitar & Backing Vocals - Andy Partridge 
Guitar, Percussion & VOices - Peter Blegvad 

11. BLUE EYED WILLIAM  4:24 
Drums - Anton Fier 
Bass & Prophet Synthesizer - John Greaves 
Wave Synthesizer - David Lord 
Linn Drums - Andy Partridge 
Guitar & Voice - Peter Blegvad 
Backing Vocals - Maggie Reilly 

12. FIRST BLOW STRUCK  6:11 
(Ode to Capok) 
Linn Drums, Bass, Turntable, Vocoder & Prophet Synthesizer - Andy Partridge 
Wave Synthesizer - David Lord 
Guitar & Voices - Peter Blegvad 

13. MAJOR MINOR  3:11 
「Naked Shakespeare features the bonus track 'Major Minor' which was originally released as the B-side to the 12" of 'Pretty U Ugly I'」
 

All songs by Peter Blegvad except where otherwise noted 

Produced by Andy Partridge except 'How Beautiful You Are' produced by Dave Stewart

Engineered & advised by David Lord at Crescent Studios except 'How Beautiful You Are' engineered by Joe Bull & Ted Hayton at Spaceward Studios 

cover photography - Gavin Cochrane 
illustrations - Peter Blegvad 
inner sleeve photography - Simon Marsden 
graphics - Ken Ansell (at A.S.) 


◆本CDについて◆ 

ブックレット(全8頁)に歌詞、クレジット(ボーナス・トラック#13の歌詞及びクレジットは掲載されていません)、写真図版(モノクロ)2点、Peter Blegvadによるイラスト(モノクロ)1点、カット図版2点。

スラップ・ハッピーのピーター・ブレグヴァドの1stソロ。1983年リリースなのでシンセやリン・ドラムを多用したデジタルな音作りになっています(CDリリースは1991年)。しかし2nd『Knights Like This』ほどオーヴァー・プロデュースではないのでききやすいです。
プロデュースは以後ジョン・グリーヴスと並ぶもう一人のパートナーになるXTCのアンディ・パートリッジ、エンジニアはデヴィッド・ロード、#1のみデイヴ・スチュワート(ナショナル・ヘルス、スチュワート&ガスキン)がプロデュースしています。ゴールデン・パロミノスのアントン・フィアーがドラムで、元ヘンリー・カウ、ナショナル・ヘルスのジョージー・ボーンがチェロで参加しています。
#4「Irma」はジョン・グリーヴスの1stソロ『Accident』(1982年)にシンセポップ・ヴァージョンで初出(本作ではアンビエントふうです)、#1「How Beautiful You Are」はグリーヴスの2ndソロ『Parrot Fashions』(1984年)でも取り上げられています。#8「Karen」、#11「Blue Eyed William」は別ヴァージョンがSlapp HappyのCD『Acnalbasac Noom』(1990年)にボーナストラックとして収録されています。#6「Powers in the Air」はブレグヴァドの今のところ最新作の『Go Figure』(2019年)で再演されています。

★★★★☆ 


Naked Shakespeare 


Karen


Lonely Too


「The man had nothing on 
his dinner was still warm 
So he couldn't have been dead for long 
his head was on the wrong way round. 
I didn't mean to stare 
he'd gained some weight & lost some hair 
but i'd have known him anywhere 
The dead man was Ezra Pound 
I recgnized the man i'd found 

I woke up & wrote it down 
& it made me think of you. 
Why? I don't know 
Except that most things do 
Honey 'cos I miss you so. 
I'm so lonely, lonely, lonely, lonely 
if only, only you were lonely too. 

(second verse interjections) 
1 No shoes to be glad I'm not in. 
2 Nourishment & heat. I can only think of sex. 
3 Some kind of Masonic ritual hit I guess. 
4 Now where have I seen that guy before? 
5. O no! it can't be! 
6 It is!」

(男は何も身に着けていなかった 
夕食はまだ冷めていなかった  
ということは死んでからそれほど時間がたっているわけではなかった 
頭がベッドの足の方にあった。
じろじろ見るつもりはなかったが 
どこかで会ったことがある 
心持ち肥って髪の毛は薄くなっていたけれど
その死んだ男はエズラ・パウンドだった 
私はその男が誰だか分かった 

目が覚めてから(今見た夢を)書きとめていて 
君のことを思った。
なぜ? わからない 
もっとも何を見ても思うのは君のこと 
君に会いたいから 
さみしい さみしい さみしい さみしい 
君もさみしがっているといいのに 

男は何も身に着けていなかった 
(自分もそうでなくてよかった)
夕食はまだ冷めていなかった  
(食べ物と温かさがあれば あとはセックスのことしか考えられない) 
ということは死んでからそれほど時間がたっているわけではなかった 
頭がベッドの足の方にあった。
フリーメイソンの儀式か何かだろう)
じろじろ見るつもりはなかったが 
(さて どこで会ったんだっけ)
心持ち肥って髪の毛は薄くなっていたけれど
(まさか! ありえない!)
どこかで会ったことがある 
(やっぱりそうだ!)
私はその男が誰だか分かった)