Peter Blegvad
『The Naked Shakespeare』
CD: Virgin Records Ltd.
CDV 2284
Manufactured in Austria
1. HOW BEAUTIFUL YOU ARE * 4:06
Music by John Greaves, lyrics by Peter Blegvad
Prophet Synthesizers, Piano, Emulator, Linn & Simmons Drums - Dave Stewart
Moog Synthesizer - John Greaves
Guitar - Jakko M. Jakszyk
Backing Vocals - Barbara Gaskin
Voice - Peter Blegvad
2. WEIRD MONKEYS 3:07
Drums & Linn Drums - Anton Fier
Bass - Colin Moulding
Prophet Synthesizer, Turntables & Electric Guitars - Andy Partridge
Wave Synthesizer - David Lord
Acoustic & Electric Guitars & Voices - Peter Blegvad
3. NAKED SHAKESPEARE 3:03
Bass - Colin Moulding
Drums - Anton Fier
Cello - Georgie Born
Linn Drums, Backing Voice, Shaker - Andy Partridge
Piano - John Greaves
Acoustic & Electric Guitars, Voices - Peter Blegvad
4. IRMA * 3:23
By Johng Greaves & Peter Blegvad
Wave & Prophet Synthesizers - John Greaves
Backing Vocals - Andy Partridge
Voices - Peter Blegvad
5. LIKE A BABY * 2:36
(an exploded pop song)
By John Greaves & Peter Blegvad
Piano, Wave & Prophet Synthesizers - John Greaves
Drums - Anton Fier
Guitar, Clavé, Voice - Peter Blegvad
6. POWERS IN THE AIR 2:49
Drums - Anton Fier
Bass - John Greaves
Wave Synthesizer - David Lord
Backing Vocals, Mellotron & Prophet synthesizer - Andy Partridge
Electric Guitar & Voice - Peter Blegvad
7. YOU CAN'T MISS IT 1:43
Guitar & Voice - Peter Blegvad
Percussion - Andy Partridge
8. KAREN 3:03
Brushes - Anton Fier
Electric Guitar, Bass & Linn Drums - Andy Partridge
Cello - Georgie Born
Acoustic & Electric Guitars, Piano & Voices - Peter Blegvad
Wasp & Spider Synthesizers - David Lord
9. VERMONT 2:19
Drums - Anton Fier
Bass - John Greaves
Green Mountain High School Marching Band
David Lord & Andy Partridge
Guitar, Clarinet & Voice - Peter Blegvad
10. LONELY TOO 3:32
Drums - Anton Fier
Bass & Piano - John Greaves
Wave & Prophet Synthesizers & Piano - David Lord
Guitar & Backing Vocals - Andy Partridge
Guitar, Percussion & VOices - Peter Blegvad
11. BLUE EYED WILLIAM 4:24
Drums - Anton Fier
Bass & Prophet Synthesizer - John Greaves
Wave Synthesizer - David Lord
Linn Drums - Andy Partridge
Guitar & Voice - Peter Blegvad
Backing Vocals - Maggie Reilly
12. FIRST BLOW STRUCK 6:11
(Ode to Capok)
Linn Drums, Bass, Turntable, Vocoder & Prophet Synthesizer - Andy Partridge
Wave Synthesizer - David Lord
Guitar & Voices - Peter Blegvad
13. MAJOR MINOR 3:11
「Naked Shakespeare features the bonus track 'Major Minor' which was originally released as the B-side to the 12" of 'Pretty U Ugly I'」
All songs by Peter Blegvad except where otherwise noted
Produced by Andy Partridge except 'How Beautiful You Are' produced by Dave Stewart
Engineered & advised by David Lord at Crescent Studios except 'How Beautiful You Are' engineered by Joe Bull & Ted Hayton at Spaceward Studios
cover photography - Gavin Cochrane
illustrations - Peter Blegvad
inner sleeve photography - Simon Marsden
graphics - Ken Ansell (at A.S.)
◆本CDについて◆
ブックレット(全8頁)に歌詞、クレジット(ボーナス・トラック#13の歌詞及びクレジットは掲載されていません)、写真図版(モノクロ)2点、Peter Blegvadによるイラスト(モノクロ)1点、カット図版2点。
スラップ・ハッピーのピーター・ブレグヴァドの1stソロ作。1983年リリースなのでシンセや打ち込みドラムを多用したデジタルな音作りになっています(CDリリースは1991年)。しかし2nd『Knights Like This』ほどオーヴァー・プロデュースではないのでききやすいです。
プロデュースは以後ジョン・グリーヴスと並ぶもう一人のパートナーになるXTCのアンディ・パートリッジ、エンジニアはデヴィッド・ロード、#1のみデイヴ・スチュワート(ナショナル・ヘルス、スチュワート&ガスキン)がプロデュースしています。ゴールデン・パロミノスのアントン・フィアーがドラムで、元ヘンリー・カウ/ナショナル・ヘルスのジョージー・ボーンがチェロで参加しています。
#4「Irma」はジョン・グリーヴスの1stソロ作『Accident』(1982年)にシンセポップ・ヴァージョンで初出(本作ではアンビエントふうです)、#1「How Beautiful You Are」はグリーヴスの2ndソロ作『Parrot Fashions』(1984年)でも取り上げられています。#8「Karen」、#11「Blue Eyed William」は別ヴァージョンがSlapp HappyのCD『Acnalbasac Noom』(1990年)にボーナストラックとして収録されています。#6「Powers in the Air」はブレグヴァドの今のところ最新作の『Go Figure』(2019年)で再演されています。
★★★★☆
Naked Shakespeare
Lonely Too
「The man had nothing on
his dinner was still warm
So he couldn't have been dead for long
his head was on the wrong way round.
I didn't mean to stare
he'd gained some weight & lost some hair
but i'd have known him anywhere
The dead man was Ezra Pound
I recgnized the man i'd found
I woke up & wrote it down
& it made me think of you.
Why? I don't know
Except that most things do
Honey 'cos I miss you so.
I'm so lonely, lonely, lonely, lonely
if only, only you were lonely too.
(second verse interjections)
1 No shoes to be glad I'm not in.
2 Nourishment & heat. I can only think of sex.
3 Some kind of Masonic ritual hit I guess.
4 Now where have I seen that guy before?
5. O no! it can't be!
6 It is!」
(男は何も身に着けていなかった
夕食はまだ冷めていなかった
ということは死んでからそれほど時間がたっているわけではなかった
頭がベッドの足の方にあった。
じろじろ見るつもりはなかったが
どこかで会ったことがある
心持ち肥って髪の毛は薄くなっていたけれど
その死んだ男はエズラ・パウンドだった
私はその男が誰だか分かった
目が覚めてから(今見た夢を)書きとめていて
君のことを思った。
なぜ? わからない
もっとも何を見ても思うのは君のこと
君に会いたいから
さみしい さみしい さみしい さみしい
君もさみしがっているといいのに
男は何も身に着けていなかった
(自分もそうでなくてよかった)
夕食はまだ冷めていなかった
(食べ物と温かさがあれば あとはセックスのことしか考えられない)
ということは死んでからそれほど時間がたっているわけではなかった
頭がベッドの足の方にあった。
(フリーメイソンの儀式か何かだろう)
じろじろ見るつもりはなかったが
(さて どこで会ったんだっけ)
心持ち肥って髪の毛は薄くなっていたけれど
(まさか! ありえない!)
どこかで会ったことがある
(やっぱりそうだ!)
私はその男が誰だか分かった)