幻の猫たち 改訂版

まぼろしの猫を慕いて

Third Ear Band 『Third Ear Band's music from Macbeth』 (PECLEC 2656)

Third Ear Band's
music from
Macbeth


CD: Esoteric Recordings / Cherry Red Records Ltd. 
PECLEC 2656 (2019) 
Made in EU 

 


Third Ear Band's 
music from 
Macbeth 

1. Overture 
2. The Beach 
3. Lady Macbeth 
4. Inverness: Macbeth's Return / The Preparation / Fanfare / Duncan's Arrival 
5. The Banquet 
6. Dagger and Death 
7. At the Well / The Princes' Escape / Coronation / Come Sealing Night 
8. Court Dance 
9. Fleance 
10. Groom's Dance 
11. Bear Baiting 
12. Ambush / Banquo's Ghost 
13. Going to Bed / Blind Man's Buff / Requiscant / Sere and Yellow Leaf 
14. The Cauldron 
15. Prophecies 
16. Wicca Way 

Previously unreleased bonus tracks: 
17. Court Dance (first version) 
18. Groom's Dance (first version) 
19. Fleance (first version) 
Recorded and mixed at Trident studios, London - 5th December 1970
Previously unreleased 


PAUL MINNS: Oboe and Recorder 
GLEN SWEENEY: Drums 
PAUL BUCKMASTER: Cello and Bass Guitar 
SIMON HOUSE: Violin and VCS
DENIM BRIDGES: Guitars 

Produced by Andrew King and Third Ear Band 
for Blackhill Enterprises Ltd. 
Recorded at AIR studios, London 
Engineered by Dave Harries 

All compositions written by Denim Bridges, Glen Sweeney, Paul Minns and Paul Buckmaster 


The Esoteric Recordings edition: 

Compiled, coordinated & researched by Mark Powell 
Additional co-ordination by Vicky Powell for Esoteric Recordings

24-bit digital re-mastering by Ben Wiseman at Broadlake Studios, Hertfordshire 
CD Package design by Meriel Waissman 


◆本CDについて◆

デジパック仕様。ブックレット(全16頁)にトラックリスト&クレジット、Luca Chino Ferrariによる解説、図版6点(うちカラー3点)。

サード・イアー・バンドのサード・アルバム『マクベス』(オリジナルLPは1972年3月リリース)の2019年リマスタード&イクスパンディド・エディション。ロマン・ポランスキーの映画『マクベス』のサウンド・トラックで、監督から直々に依頼を受け、撮影は1970年11月に開始、録音は出来上がった映像(ただしモノクロ)を見ながら1971年6月から6週間にわたって行われ、その間ポランスキーも度々スタジオを訪れたようです。ボーナス・トラックは1970年12月5日録音の〈ファースト・ヴァージョン〉3曲。
中世フランスの神学者アベラールとその恋人エロイーズを主人公にしたドイツのテレビ映画「アベラール」のサウンド・トラック(1970年7月)録音後、リチャード・コフ(ヴァイオリン&ヴィオラ)とアーシュラ・スミス(チェロ)が脱退、デヴィッド・ボウイエルトン・ジョン、ショーン・フィリップス、クォーターマス等との活動で知られるポール・バックマスター(エレキ・ベース&チェロ)と、ハイ・タイドやホークウィンドでの活動で知られるサイモン・ハウス(ヴァイオリン&VCS 3)、本作以外での活動はほとんど知られていないデニム・ブリッジス(エレキ・ギター)が加わって、やや電化してはいるものの、シンセサイザーやエレキ・ギターも民族楽器のように聞こえてしまうあたりがサード・イアー・マジック。サントラとはいえ(あるいはそれゆえに)サード・イアー・バンド作品としては最も手が込んだものになっています。唯一のヴォーカル曲「Fleance」(歌はのちにラジオ&テレビ司会者として知られる当時14歳のキース・チェグウィン)は、中世イギリスの詩人チョーサーの「つれなき美女(Merciless Beauty)」の現代英語訳に基づいてデニム・ブリッジスが作曲したもので、日本ではシングル化されたほどの人気曲ですが、オリジナル・メンバーのグレン・スウィーニーとポール・ミンスはバンドのカラーに合わないと批判的だったようです。

★★★★★


Fleance (first version)

 

「"Oh your two eyes will slay me suddenly 
I may the beauty of them not sustain 
So pierced is throughout my heart keen 
Unless your words will heal me hastily 
My heart's wound while that it is green 
Oh your two eyes will slay me suddenly 

Upon my troth, I tell you faithfully 
That you are of my Life and Death the Queen 
And with my Death, the Truth be seen 
Oh your two eyes will slay me suddenly 
I may the beauty of them not sustain 
So pierced is throughout my heart keen 

So hath your beauty from my heart chased 
Pity that it avails not to complain 
For Pride doth hold your Mercy in its chain 
Guiltless my death hath ye purchased 
I say you sooth there is no need to feign 
So hath your beauty from my heart chased 
Alas that Nature hath in your embrace 
Beauty so great that no man may attain 
To Mercy though he starves for pain".」